Pełna Lista Kontroli Ruchu Drogowego – Berlin i Okolice
Spis treści
🇩🇪 Pełna Lista Kontroli Ruchu Drogowego – Berlin i Okolice (Promień 50 km). W Niemczech, a zwłaszcza w Berlinie, system nadzoru ruchu jest niezwykle rozwinięty i rygorystycznie przestrzegany. Oprócz klasycznych fotoradarów, spotkasz zaawansowane systemy mierzące minimalną odległość między pojazdami na autostradach oraz specjalne kamery stacjonarne pilnujące przejazdów na światłach (tzw. Rotlicht-Überwachung).

Poniżej przygotowałem zestawienie najczęściej spotykanych punktów kontrolnych i systemów monitorowania w Berlinie i jego bezpośrednim sąsiedztwie (promień ok. 50 km).
- Fotoradar i opp Warszawa WEJDŹ
- Kraków fotoradary i OPP oraz Red Light – WEJDŹ
- Wrocław Fotoradar i opp WEJDŹ
Stacjonarne Fotoradary (Blitzer) – Berlin i Autostrady
Klasyczne, szare lub niebieskie skrzynki (Blitzer) są bardzo aktywne, zwłaszcza na wylotach i wewnątrz miejskiego ringu.
Stacjonarne Fotoradary (Feste Blitzer) – Berlin (Miasto)
| Ulica (Bezpośredni Rejon) | Dzielnica | Ograniczenie Prędkości (Typowe) | Uwagi |
| A100 (Stadtautobahn) | Charlottenburg-Wilmersdorf | 80 km/h | W okolicy węzłów, szczególnie Funkturm i Kaiserdamm. |
| A100 (Stadtautobahn) | Schöneberg / Tempelhof | 60 – 80 km/h | W rejonie zjazdów Sachsendamm, Alboinstraße. |
| A100 (Stadtautobahn) | Britz / Neukölln | 80 km/h | Przy tunelu Britzer Damm i rejonie Britzer Garten. |
| A103 (Zweigtunnel) | Steglitz | 50 km/h | W tunelu Steglitzer Damm / Schloßstraße. |
| A115 (AVUS) | Nikolassee | 80 km/h | Słynny odcinek przy zjazdach na Wannsee/Potsdam. |
| Leipziger Straße | Mitte | 50 km/h | W ścisłym centrum, okolice Spittelmarkt. |
| Invalidenstraße | Mitte | 30 km/h | Strefa ruchu uspokojonego/przejścia. |
| B96 (Lichtenrader Damm) | Lichtenrade | 50 – 70 km/h | Główny wlot południowy, gęsta zabudowa. |
| B1 / B5 (Heerstraße) | Spandau | 50 km/h | Rejon wjazdu do miasta od zachodu. |
| Prenzlauer Promenade (B109) | Prenzlauer Berg | 50 km/h | Trasa wylotowa na Północ. |
Fotoradary Stacjonarne (Feste Blitzer) – Brandenburgia (Ring A10 i Okolice 50 km)
Droga | Lokalizacja (Miejscowość/Węzeł) | Ograniczenie Prędkości (Typowe) | Uwagi |
| A10 (Berliński Ring) | Dreieck Barnim (Węzeł A10/A11) | 100/120 km/h | Częste kontrole na zakrętach i zjazdach. |
| A10 (Berliński Ring) | Potsdam-Nord | 100/120 km/h | Węzeł na A2/A10. |
| A12 | Rejon Fürstenwalde/Spree | Zmienne (120 km/h) | Na granicy 50 km, trasa w kierunku Polski (Świecko). |
| B1 | Potsdam (Hauptstraße) | 50 km/h | Wjazd do Poczdamu. |
| B5 | Wustermark | 50/70 km/h | W rejonie zabudowań i zjazdów na A10. |
| B96 | Oranienburg | 50 km/h | Wjazd do Oranienburga. |
| B179 | Königs Wusterhausen | 50 km/h | W rejonie zabudowań. |
Kamery Red Light (Rotlicht-Überwachung) – Pełna Lista Kluczowych Skrzyżowań
Systemy te monitorują przejazd na czerwonym świetle, często połączone z funkcją pomiaru prędkości.
Niemieckie systemy są bardzo precyzyjne. Zwykle uruchamiają się, jeśli kierowca wjedzie za linię zatrzymania po minimum 0,3 sekundy od zapalenia się czerwonego światła.
Kluczowe skrzyżowania w Berlinie:
- Friedrichstraße / Leipziger Straße (Centrum, ścisłe śródmieście).
- Bismarckstraße / Wilmersdorfer Straße (Charlottenburg).
- Kantstraße / Joachimsthaler Straße (w pobliżu dworca Zoologischer Garten).
- Landsberger Allee / Rhinstraße (Lichtenberg).
- Hauptstraße / Innsbrucker Platz (Schöneberg).
Ważne: Niemieckie kamery często wykonują dwa zdjęcia – jedno tuż po przekroczeniu linii zatrzymania, a drugie, gdy samochód znajduje się już w środku skrzyżowania.
| Dzielnica / Miejscowość | Skrzyżowanie (Ulice) | Ograniczenie Prędkości |
| Mitte | Friedrichstraße / Leipziger Straße | 50 km/h |
| Mitte | Karl-Marx-Allee / Otto-Braun-Straße | 50 km/h |
| Charlottenburg | Bismarckstraße / Wilmersdorfer Straße | 50 km/h |
| Schöneberg | Hauptstraße / Innsbrucker Platz | 50 km/h |
| Lichtenberg | Landsberger Allee / Rhinstraße | 50 km/h |
| Neukölln | Hermannstraße / Emser Straße | 50 km/h |
| Steglitz | Schloßstraße / Albrechtstraße | 50 km/h |
| Spandau | Heerstraße / Wilhelmstraße | 50 km/h |
| Köpenick | Bahnhofstraße / Lindenstraße | 50 km/h |
| Potsdam | Nuthestraße / Drewitzer Straße | 50 km/h (wjazd do miasta) |
Kontrola Odległości i Mobilne Patrole
Lokalizacje te nie są stałe, ale są najbardziej prawdopodobne ze względu na infrastrukturę (mosty, bramownice).
To systemy, które mogą Cię zaskoczyć poza granicami miasta.
Kontrola Odległości (Abstandsmessung) Berlin
Kamery zainstalowane są na mostach lub bramownicach i mierzą, czy zachowujesz minimalną bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu (w km/h).
- A2, A9, A10 (Berliński Ring): Systemy te są często aktywne na odcinkach o dużym natężeniu ruchu. W rejonie Berlina (Potsdam, Dreieck Havelland) należy zachować szczególną czujność.
Berlin Mobilne i Półstacjonarne Kontrole (Teilmobile Blitzer)
Niemiecka policja regularnie używa:
Przyczep radarowych (Blitzer-Anhänger): Półstacjonarne, opancerzone przyczepy z fotoradarem, które mogą stać w jednym miejscu przez kilka dni. Są często ustawiane na wlotach do miasta, np. na B1 i B5 oraz na obwodnicy A10 (Berliński Ring).
Nieoznakowanych samochodów (często Audi, BMW, Mercedes) nagrywających wykroczenia.
| Droga | Odcinek / Rejon Kontroli | Typ Kontroli | Uwagi |
| A2 | Rejon Brandenburg / Węzeł Werder | Abstandsmessung (Odległość) | Długie proste odcinki sprzyjają takim kontrolom. |
| A9 | Rejon Potsdam / Węzeł Michendorf | Geschwindigkeitskontrolle (Prędkość) | Popularne miejsca na mobilne patrole (przyczepy radarowe). |
| A10 (Berliński Ring) | Mosty i Bramownice na całej długości | Abstandsmessung (Odległość) | Szczególnie na odcinku południowym i zachodnim. |
| Autostradowe Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) | Wszystkie MOPy przy A2, A9, A10 | Kontrole Czasu Jazdy (dla ciężarówek) | Regularne kontrole BAG (Federalny Urząd Transportu Towarowego). |
Ważne: Niemcy regularnie używają mobilnych fotoradarów w nieoznakowanych furgonetkach i przyczepach radarowych. Na autostradach należy bezwzględnie pilnować limitów, zwłaszcza na zwężeniach i remontach (gdzie ograniczenia są drastyczne).
Mandaty (Bußgeldkatalog) – Wybrane Przykłady
Niemieckie kary są wysokie i w ostatnim czasie zostały zaostrzone.
Wykroczenie Kara (miasto/poza) Punkty (Flensburg) Zakaz prowadzenia Przekroczenie o 21–25 km/h 115 € / 100 € 1 Nie Przekroczenie o 41–50 km/h 320 € / 240 € 2 1 miesiąc Przejazd na czerwonym świetle Od 90 € do 360 € 1 lub 2 Opcjonalnie 1 miesiąc Zbyt mała odległość (przy >100 km/h) Od 75 € do 400 € 1 lub 2 Opcjonalnie 1-3 miesiące Ważne: Przekroczenie prędkości o ponad 26 km/h w terenie zabudowanym lub o ponad 31 km/h poza terenem zabudowanym oznacza zazwyczaj obowiązkowy miesięczny zakaz prowadzenia pojazdów w Niemczech.
Gdzie zwolnić w Berlinie?
Berlin i otaczająca go Brandenburgia charakteryzują się bardzo rygorystycznym i zaawansowanym systemem nadzoru ruchu. Oprócz klasycznych stacjonarnych fotoradarów (Blitzer), kierowcy muszą szczególnie uważać na:
- A100 (Autostrada Miejska): Najwyższa koncentracja fotoradarów stacjonarnych występuje w centrum Berlina na miejskiej autostradzie A100, szczególnie w rejonie węzłów (np. Funkturm) i tuneli. Ograniczenia są tu drastyczne (często 60–80 km/h).
- Kamery Red Light (Rotlicht-Überwachung): Systemy te są gęsto rozmieszczone na skrzyżowaniach w ścisłym centrum (np. Leipziger Straße/Friedrichstraße) i są bardzo precyzyjne, wyłapując wjazd po zaledwie ułamku sekundy od zapalenia się czerwonego światła.
- Kontrola Odległości (Abstandsmessung): Na autostradach regionalnych (A2, A9, A10) zainstalowane są kamery mierzące minimalną bezpieczną odległość między pojazdami, co jest unikatowym i często zaskakującym systemem kontroli dla zagranicznych kierowców.
- Mobilne Pułapki: Władze używają nowoczesnych, półstacjonarnych przyczep radarowych (Blitzer-Anhänger) oraz nieoznakowanych radiowozów, co czyni kontrole nieprzewidywalnymi, zwłaszcza na Berlińskim Ringu (A10) i trasach wylotowych (B1, B5).
Kluczowa zasada: Niemieckie mandaty są wysokie, a przekroczenie prędkości o zaledwie 26 km/h w mieście lub 31 km/h poza miastem oznacza zazwyczaj obowiązkowy miesięczny zakaz prowadzenia pojazdów w Niemczech.
