Warszawa – Kraków bez mandatu: Przewodnik po fotoradarach i OPP na trasie S7 (2025)
Spis treści
- 1 Odcinkowy Pomiar Prędkości (OPP) – Największa pułapka na S7
- 2 Fotoradary w Warszawie i Krakowie
- 3 Podsumowanie w tabeli
- 4 Wyszukiwarka lokalizacji Odcinkowych pomiarów prędkości (OPP)
- 5 Wyszukaj Odcinkowy Pomiar Prędkości według województw
- 6 Systemy Red Light – nie tylko prędkość ma znaczenie
- 7 Jak podróżować bezpiecznie i tanio?
- 8 Podsumowanie
Warszawa – Kraków bez mandatu: Przewodnik po fotoradarach i OPP na trasie S7 (2025). Trasa ekspresowa S7 łącząca Warszawę z Krakowem to obecnie jedna z najnowocześniejszych i najszybszych dróg w Polsce. Jednak wraz z komfortem jazdy pojawił się gęsty system nadzoru. Jeśli nie chcesz, by pamiątką z podróży było „zdjęcie” od Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), sprawdź, gdzie znajdują się kluczowe punkty kontroli.

Odcinkowy Pomiar Prędkości (OPP) – Największa pułapka na S7
To bardzo trafne zestawienie – trasa S7 i jej okolice wylotowe z Warszawy to rzeczywiście „zagłębie” systemów kontroli prędkości. Twoja lista jest niemal kompletna, ale warto doprecyzować długości tych odcinków i dodać kilka nowych punktów, które pojawiły się niedawno.
Oto szczegółowe zestawienie najważniejszych punktów kontrolnych na tej trasie:
Warszawa: S8 (Most Grota-Roweckiego) – Odcinkowy Pomiar Prędkości
Choć to technicznie S8, jest to kluczowy łącznik dla jadących S7 na północ (kierunek Gdańsk) lub południe.
- Odcinek 1: Węzeł Łabiszyńska – Węzeł Piłsudskiego (Marki). Długość: ok. 7 km.
- Odcinek 2: Węzeł Konotopa – Węzeł Bemowo (Blizne Łaszczyńskiego). Długość: ok. 5 km.
- Uwaga: Na samym moście Grota często stoją też nieoznakowane patrole grupy SPEED.
Warszawa: Tunel pod Ursynowem (S2/S7) – OPP
To obecnie jeden z najskuteczniejszych systemów w Polsce. Jeśli wjeżdżasz do Warszawy od strony południowej (od Radomia) i kierujesz się na Poznań/Terespol:
- Długość odcinka: 2,3 km.
- Ograniczenie: 80 km/h (bezwzględnie przestrzegane przez system).
S7: Odcinek Falęcice – Nowy Gózd (rejon Białobrzegów)
To jeden z najdłuższych odcinków pomiarowych w kraju, który bardzo skutecznie studzi zapał kierowców na trasie między Warszawą a Radomiem.
- Długość odcinka: ok. 14 km.
- Charakterystyka: System monitoruje oba kierunki ruchu. Ze względu na długość odcinka, łatwo zapomnieć o pomiarze w połowie drogi.
Warszawa „Przelotowa”: Najważniejsze Fotoradary
Tak jak wspomniałeś, centrum i Wisłostrada to miejsca, gdzie łatwo o „pamiątkowe zdjęcie”:
Al. Stanów Zjednoczonych: Fotoradar na wysokości ul. Grenadierów (częsty błąd kierowców jadących od Trasy Łazienkowskiej).
Most Poniatowskiego: To nowsza instalacja – aż 6 fotoradarów (po 3 w każdą stronę). Ograniczenie do 40 km/h!
Aleje Jerozolimskie: Fotoradary przy Dworcu Centralnym oraz na wysokości Blue City/Reduty.
Wybrzeże Kościuszkowskie (Wisłostrada): Kluczowy jest fotoradar przy wyjeździe z tunelu (kierunek północny) oraz fotoradary na wysokości ul. Karowej i przy moście Gdańskim.
Najważniejsze lokalizacje na trasie:
- Falęcice – Nowy Gózd: To absolutny rekordzista. Odcinek ma aż 14 kilometrów długości i znajduje się między Grójcem a Radomiem. Ograniczenie: 120 km/h.
- Węzeł Tarczyn Południe – Węzeł Mszczonowska: Bardzo ważny punkt dla wyjeżdżających z Warszawy. System monitoruje ruch na nowo oddanych fragmentach trasy.
- Obwodnica Radomia (Radom Północ – Wolanów): Kluczowy punkt w połowie drogi między stolicami.
- Kajetanów – Węzeł Kielce Północ: Miejsce, w którym wielu kierowców „zapomina się” po wjeździe na szeroką obwodnicę Kielc.
- Fotoradar i opp Warszawa WEJDŹ
- Kraków fotoradary i OPP oraz Red Light – WEJDŹ
- Fotoradar i opp Lista 2025 WEJDŹ
Fotoradary w Warszawie i Krakowie
Wjazd do obu metropolii wiąże się z koniecznością zdjęcia nogi z gazu. Systemy miejskie są stale rozbudowywane o urządzenia nowej generacji (np. Mesta Fusion RN), które potrafią śledzić kilka aut jednocześnie. Warszawa – Kraków bez mandatu? Nowość na S7: Odcinek pod Grójcem
Warto dodać, że od niedawna na S7 (węzeł Tarczyn Południe – węzeł Mroków) często pojawiają się nieoznakowane radiowozy, ponieważ po otwarciu tego odcinka „świeża” nawierzchnia kusi do szybszej jazdy, a policja monitoruje ten rejon bardzo intensywnie.
Gdzie uważać w Warszawie (wylot na S7)?
- Tunel pod Ursynowem (S2): Obowiązuje tu rygorystyczny odcinkowy pomiar prędkości (80 km/h).
- Al. Krakowska i ul. Puławska: Tradycyjne fotoradary na głównych arteriach prowadzących do węzłów S7 i S2.
Podsumowanie w tabeli
| Lokalizacja | Rodzaj | Długość/Ograniczenie |
| S8 Most Grota (Marki-Łabiszyńska) | OPP | ok. 7 km / 120 km/h |
| S2 Tunel pod Ursynowem | OPP | 2,3 km / 80 km/h |
| S7 Falęcice – Nowy Gózd | OPP | ok. 14 km / 120 km/h |
| Most Poniatowskiego | Fotoradary (6 szt.) | 40 km/h |
| Tunel Wisłostradowy | Fotoradar przy wylocie | 50 km/h |
Gdzie uważać w Krakowie?
Stolica Małopolski mocno zainwestowała w bezpieczeństwo. Nowe fotoradary znajdziesz na:
- ul. Wielickiej (rejon wylotu na autostradę A4),
- ul. Zakopiańskiej (główny kierunek na południe),
- ul. Konopnickiej i ul. Nowohuckiej.
Wyszukiwarka lokalizacji Odcinkowych pomiarów prędkości (OPP)
Szukaj miejsca odcinkowego pomiaru prędkości według nr drogi lub najbliższej miejscowości
| Lp. | Województwo | Opis odcinka | Długość OPP | Miejscowości |
|---|---|---|---|---|
| Brak wyników. Wpisz zapytanie i kliknij „Szukaj”. | ||||
Wyszukaj Odcinkowy Pomiar Prędkości według województw
| Województwo | Lokalizacja i droga | Długość | Miejscowości na trasie | Uwagi |
|---|
Wyszukiwarka działa poglądowo. Nie wskazuje jednoznacznie działających i wyłączony miejsc kontroli.
W celu potwierdzenia wyników skorzystaj z Mapy OPP
Systemy Red Light – nie tylko prędkość ma znaczenie
Coraz popularniejsze stają się kamery monitorujące przejazd na czerwonym świetle. Działają one bez błysku flesza, a mandat jest równie wysoki jak za przekroczenie prędkości.
- W rejonie trasy S7 uważaj szczególnie na skrzyżowaniach w Mszczonowie oraz na kluczowych węzłach w okolicach Kielc i Krakowa (ul. Centralna/Nowohucka).
Jak podróżować bezpiecznie i tanio?
- Patrz na znaki D-51a: Niebieska tablica informująca o OPP jest wyraźnym ostrzeżeniem.
- Utrzymuj stałe tempo: Na tempomacie ustaw 120 km/h (lub 110 km/h dla bezpieczeństwa) i ciesz się płynną jazdą.
- Korzystaj z aplikacji: Yanosik, Waze czy Mapy Google zazwyczaj mają aktualne bazy danych o mobilnych kontrolach policji (nieoznakowane BMW), które również często patrolują trasę S7.
Podsumowanie
Podróż ekspresówką S7 między Warszawą a Krakowem w 2025 roku wymaga zmiany nawyków za kierownicą. Skończyły się czasy, gdy wystarczyło zwolnić tylko przed widocznym z daleka żółtym masztem fotoradaru. Warszawa – Kraków bez mandatu
Obecnie kluczowym graczem jest Odcinkowy Pomiar Prędkości. System ten jest bezlitosny dla kierowców jeżdżących „zrywami” – karze za średnią prędkość na długim dystansie, a nie za chwilowe wykroczenie. Szczególnie 14-kilometrowy odcinek pod Radomiem potrafi zrujnować budżet nieuważnego podróżnego.
Ostateczna rada dla kierowców: Traktuj niebieski znak D-51a (początek odcinkowego pomiaru) jak definitywny nakaz włączenia tempomatu na dozwoloną prędkość. Gęsta sieć kamer na wlotach do Warszawy i Krakowa, w połączeniu z systemami Red Light na skrzyżowaniach, sprawia, że próba nadrobienia kilku minut na tej trasie staje się po prostu nieopłacalna. Najlepszą i najtańszą strategią na S7 jest płynna jazda zgodna z przepisami – dzięki temu dojedziesz do celu nie tylko bezpieczniej, ale i bez kosztownej pamiątki od GITD. Nie wszystkie pułapki zostały już uruchomione ale warto mieć się na baczności.
