Kiedy fotoradar może zrobić zdjęcie

Reklamy

Czy fotoradar może zrobić zdjęcie przy pogorszonych warunkach atmosferycznych? Czy fotoradar robi zdjęcia w deszczu, śniegu i w nocy? Czy zdjęcie zrobione w deszczu może być podstawą wystawienia mandatu? Jaki mają zasięg fotoradary?

Czym jest fotoradar?

Reklamy

Fotoradary są powszechnie stosowane w celu kontrolowania prędkości pojazdów na drogach. W celu zmierzenia prędkości wykorzystują lasery i fale elektromagnetyczne. Rolą fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości jest uczulenie kierowców aby najlepiej NIGDY nie przekraczali dozwolonej prędkości, a miejsca kontroli są głównie miejscami zwiększonego niebezpieczeństwa. Zabudowa fotoradaru zwiększa bezpieczeństwo w danym miejscu.

Reklamy

Jak działa fotoradar

Fotoradar to urządzenie służące do rejestrowania prędkości pojazdów na drodze. Działa on w oparciu o zastosowanie technologii radarowej, która wykorzystuje zasadę odbicia fali elektromagnetycznej od poruszającego się obiektu. Fotoradar emituje falę elektromagnetyczną w kierunku poruszających się pojazdów, a następnie odbiera jej odbicie. Na podstawie zmierzonego czasu potrzebnego na powrót fali, urządzenie oblicza prędkość pojazdu. Jeśli jest ona przekracza dopuszczalne ograniczenie, fotoradar rejestruje to jako wykroczenie i generuje odpowiednią dokumentację. (źródło: https://www.feuvert.pl/jaki-zasieg-ma-fotoradar-jaka-odleglosc-mierzy-fotoradar/)

Jaki zasięg ma fotoradar?

Radar ręczny do kontroli prędkości przez policję ma zasięg do 200m i więcej (w zależności od modelu), a najczęściej nowoczesne fotoradary pracują w zakresie 20 do 50m.

Warto pamiętać, że Instalacja Odcinkowego pomiaru prędkości może obejmować odcinki na kilku kilometrach (wylicza średnią prędkość przejazdu na danym odcinku) oraz policja grupy SPEED wyposażona w urządzenia pomiarowe może śledzić przewinienia kierowcy na odcinku kilku kilometrów.

Czy fotoradar robi zdjęcia w deszczu i w śniegu?

Nowoczesne urządzenia do kontroli prędkości pracują w każdych warunkach atmosferycznych. Pogoda nie jest ograniczeniem do wystawienia mandatu z fotoradaru, chyba że jest jakiś zapis wykluczający w pracę w określonych warunkach meteorologicznych.

Jeżeli pada śnieg lub deszcz a zdjęcie z fotoradaru jest mimo to czytelne, tzn. widoczna jest rejestracja, znaki szczególne samochodu, którym została przekroczona dopuszczalna prędkość to takie zdjęcie może stać się podstawą wystawienia mandatu.

Podsumowując pogoda czyli deszcz, śnieg czy mgła nie są podstawą odrzucenia mandatu z fotoradaru jeżeli zdjęcie jest wystarczająco wyraźne, dlatego warunki atmosferyczne mogą OGRANICZYĆ zasięg działania fotoradaru ponieważ o ile odległość zostanie zmierzona poprawnie to już zdjęcie w obfitych opadach śniegu z większych odległości będzie nie czytelne – ale w takiej sytuacji nie powinno w ogóle przekraczać się dopuszczalnej prędkości.

Reklamy

Czy fotoradar robi zdjęcie z tyłu?

TAK, Współczesne fotoradary robią zdjęcia samochodów zbliżających się oraz tych które się oddalają, wszystko zależy czy zostały do tego celu właściwie ustawione. Ustawienie fotoradaru względem jezdni jest kluczowe i bardzo ściśle określone, najczęściej fotoradar stacjonarny łapie albo z przodu albo z tyłu, rzadziej w obu kierunkach jednocześnie.

Aby mandat z fotoradaru był ważny

  • Zdjęcie musi być czytelne, dające możliwość jednoznacznie wskazać właściciela pojazdu
  • Przekroczenie prędkości musi zostać zarejestrowane urządzeniem w danej chwili sprawnym
  • Urządzenie rejestrujące musi posiadającym niezbędne dopuszczenia i homologacje (różnie z tym bywało w przeszłości)
  • Fotoradar musi być zabudowany zgodnie z szczegółowymi wytycznymi – nie mogą obrazu zasłaniać przewody, słupki, nie może być przy trakcji kolejkowej i tramwajowej
  • Mandat musi zostać wystawiony do 1 roku – po tym czasie następuje przedawnienie.
Reklamy

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz grupy Speed?

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w Polsce

(aktualne na dzień 2024-05)

do 10 km/h kierowca otrzyma 1 pkt karny,

  • od 11 do 15 km/h kierowca otrzyma 2 pkt karne,
  • od 16 do 20 km/h kierowca otrzyma 3 pkt karne,
  • od 21 do 25 km/h kierowca otrzyma 5 pkt karnych,
  • od 26 do 30 km/h kierowca otrzyma 7 pkt karne,
  • od 31 do 40 km/h kierowca otrzyma 9 pkt karnych,
  • od 41 do 50 km/h kierowca otrzyma 11 pkt karnych,
  • od 51 do 60 km/h kierowca otrzyma 13 pkt karnych,
  • od 61 do 70 km/h kierowca otrzyma 14 pkt karnych,
  • o więcej niż 70 km/h kierowca otrzyma 15 pkt karnych.

Reklamy

Przykładowe dane z wykorzystywanego w 2024r fotoradaru Fotorapid CF.

Opis urządzenia:

Przyrząd radarowy Fotorapid CF przeznaczony jest do pomiaru i wskazywania prędkości pojazdów w ruchu drogowym przy ustawieniu przyrządu pod kątem 22° do kierunku ruchu pojazdów, z odróżnianiem:

  • pomiaru prędkości pojazdów nadjeżdżających,
  • pomiaru prędkości pojazdów oddalających się,
  • pasa ruchu.

W wersji stacjonarnej przyrządu Fotorapid CF pomiary prędkości mogą być wykonywane po zainstalowaniu bloku fotoradaru na stałe w maszcie. Fotorapid CF oprócz funkcji, które są wymagane przepisami prawa, posiada wiele innych funkcji użytkowych. Do najważniejszych z nich zaliczamy:

  • rozróżnianie samochodów osobowych od ciężarowych i w związku z tym możliwość ustawiania różnych prędkości dozwolonych dla samochodów osobowych i ciężarowych,
  • rozpoznawanie kierunku poruszania się pojazdów,
  • identyfikacja pasa ruchu oraz pomiar odległości do mierzonego pojazdu,
  • możliwość automatycznej korekty prędkości dozwolonej w godzinach nocnych,
  • możliwość wykonywania rejestracji w dzień i w nocy (przy zastosowaniu lampy błyskowej),
  • obsługa dwóch niezależnych lamp błyskowych (światło widzialne i podczerwień) o szybko powtarzalnym czasie pojedynczego błysku,
  • możliwość dokonywania rejestracji z częstotliwością dwóch zdjęć na sekundę,
  • obsługa dwóch typów kamer: kolorowa oraz na podczerwień,
  • możliwość zdalnej konfiguracji parametrów kamery i obiektywu,
  • dwa zdjęcia podczas rejestracji oddalających się pojazdów ciężarowych (ciągnika siodłowego i naczepy),
  • powiększanie zdjęcia głównego i pomocniczych stuknięciem w ekran,
  • podgląd wideo aktualnej sytuacji drogowej z możliwością rejestracji,
  • możliwość rejestrowania danych statystycznych, a w szczególności liczby pojazdów przejeżdżających, liczby pojazdów przekraczających dozwoloną prędkość,
  • automatyczne sprawdzenie prawidłowości działania fotoradaru przy każdym uruchomieniu,
  • zaawansowana analiza sygnału zapewniająca odporność urządzenia na zakłócenia pracy przez antyradary,
  • automatyczny restart urządzenia po zaniku napięcia zasilającego i automatyczny powrót do ostatnich ustawień,
  • ochrona przed nieautoryzowanym dostępem do: programu, wyników, parametrów konfiguracji,
  • transmisja danych poprzez interfejsy komunikacyjne Ethernet RJ45 i USB 2.0, odbywa się w postaci zaszyfrowanej, w sposób zapewniający weryfikację poprawności transmisji,
  • posiada program do obróbki zarejestrowanego materiału zdjęciowego, który umożliwia poprawę ich jakości.

Dane techniczne i metrologiczne:

Radar:

  • Zasięg pomiarowy: do 50m
  • Zasięg dowodowy:
  • Szerokość wiązki: ~9,5° (3 dB).
  • częstotliwość pracy: 24,05 – 24,25 GHz,
  • zakres pomiarowy: 15 – 320 km/h,
  • dokładność pomiaru: ±2 km/h do 100 km/h, ±2% powyżej 100 km/h,
  • praca na 4 pasach ruchu jednocześnie,
  • identyfikacja pasa ruchu,
  • kąt pomiaru 22° do kierunku ruchu pojazdów,
  • moc nadajnika < 100 mW EIRP,
  • praca urządzenia w trybie: pojazdy nadjeżdżające, oddalające, oba kierunki jednocześnie,
  • rejestracja do dwóch naruszeń na sekundę.

Kamera:

  • szybko-klatkowa kamera (15-25 klatek na sekundę),
  • zdjęcia rozdzielczości 4 Mpix,
  • jedno zdjęcie główne i sześć pomocniczych,
  • podgląd pojazdów w czasie rejestracji,
  • automatyczna ostrość,
  • filtry korekcyjne.

Reklamy