Jak wypełnić oświadczenie z fotoradaru
Spis treści
- 1 Co zrobić po otrzymaniu wezwania GITD (CANARD) z fotoradaru lub odcinkowego pomiaru prędkości. Jak wypełnić oświadczenie z fotoradaru, jak wskazać kierującego? Kto wystawia mandat z fotoradaru?
- 2 Jak zapłacić mandat z fotoradaru?
- 3 Adres do korespondencji z GITD
- 4 Oświadczenie dotyczące kierowcy
- 5 Kiedy mandat z fotoradaru jest ważny?
- 6 Przedawnienie całkowite mandatu
- 7 Przepisy dotyczące wystawiania mandatów i ograniczeń prędkości
- 8 CANARD czym się zajmuje. Czym jest CANARD
Co zrobić po otrzymaniu wezwania GITD (CANARD) z fotoradaru lub odcinkowego pomiaru prędkości. Jak wypełnić oświadczenie z fotoradaru, jak wskazać kierującego? Kto wystawia mandat z fotoradaru?
Jak zapłacić mandat z fotoradaru?
Gdy otrzymasz mandat za przekroczenie prędkości z zdjęciem zrobionym przez fotoradar, to najpierw trzeba go wskazać wskazać osobę, która kierowała pojazdem, w trakcie popełnienia wykroczenia. Jeśli tego nie zrobisz, będziesz musieć zapłacić grzywnę.
Po otrzymaniu pisma, trzeba wypełnić oświadczenie (dostępne na stronie CANARD) i następnie wysłać je pocztą na wskazany w dokumencie adres. Możecie to zrobić również przez internet, gdy wcześniej zarejestrujecie się w elektronicznym Biurze Obsługi Klienta CANARD. co można to zrobić za pośrednictwem np. profilu zaufanego.

Adres do korespondencji z GITD
Adres do korespondencji w sprawach naruszeń fotoradarowych:
UWAGA! dotyczy przesyłek stanowiących odpowiedź na otrzymaną korespondencję (należy powołać się na znak pisma). Sprawdź aktualność adresu na stronie TUTAJ
Główny Inspektorat Transportu Drogowego
Skrytka pocztowa 146
05-090 Raszyn
Oświadczenie dotyczące kierowcy
Na wypełnienie tego dokumentu potrzeba ok. 15 min.
Właściciel pojazdu, w przypadku otrzymania tego rodzaju pisma, zobowiązany jest do udzielenia informacji odnośnie faktu przekroczenia przepisów ruchu drogowego, wypełniając jedno z trzech oświadczeń:
- Oświadczenie nr 1: wypełnia osoba, która kierowała pojazdem w chwili wykroczenia,
- Oświadczenie nr 2: wypełnia właściciel/posiadacz pojazdu, który wskazuje komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie,
- Oświadczenie nr 3: wypełnia właściciel/posiadacz pojazdu, który nie wskazuje lub odmawia wskazania komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie.
Następnie, zgodnie z treścią otrzymanego od właściciela pojazdu oświadczenia, CANARD podejmuje kolejne kroki, polegające na nałożeniu oraz przesłaniu mandatu, skierowaniu sprawy do sądu lub wysłaniu oświadczenia do osoby wskazanej przez właściciela pojazdu.
Kiedy mandat z fotoradaru jest ważny?
Aby mandat wystawiony przez GITD był ważny muszą być spełnione następujące warunki.
- zdjęcie musi być ostre (musi istnieć możliwość jednoznacznej identyfikacji samochodu a przez to właściciela),
- urządzenie dokonujące pomiaru musi być całkowicie sprawne,
- musi być jednoznacznie określone kto był sprawcą (kilka aut na zdjęciu)
- urządzenie pomiarowe musi być zamontowane zgodnie z wymaganiami producenta (fotoradar mógł być zabudowany prawidłowo ale po czasie ktoś przed nim postawił znak albo wyrosło drzewo)
- mandat musi być wystawiony do roku
Szczegóły i aktualne stan prawny jest opisany w Art. 45. Kodeks Wykroczeń.
Przedawnienie całkowite mandatu
Jeżeli CANARD nie zdąży wystawić mandatu do 6-ciu miesięcy to po terminie 180 dni, CANARD może skierować sprawę do sądu. I jeśli postępowanie nie zostało wszczęte, wówczas do przedawnienia dojdzie po roku od dnia zarejestrowanego przez fotoradar wykroczenia. Ale jeśli postępowanie zostało wszczęte przed upływem roku, to mandat przedawni się dopiero po 2 latach.
Przepisy dotyczące wystawiania mandatów i ograniczeń prędkości
Wyciąg z przepisów dotyczące ograniczeń prędkości (aktualne na 01.09.2024r) Art. 20. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (z zmianami)
„1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h
3. Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4, wynosi w przypadku:1) samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:
- na autostradzie – 140 km/h,
- na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,
- na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 100 km/h,
- na pozostałych drogach – 90 km/h;
2) zespołu pojazdów lub pojazdu niewymienionego w pkt 1:
- na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 80 km/h,
- na pozostałych drogach – 70 km/h.
4. Dopuszczalna prędkość autobusu spełniającego dodatkowe warunki techniczne określone w przepisach, o których mowa w art. 66 ust.5, na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h.
5. (…)
6. Prędkość dopuszczalna niektórych pojazdów, z zastrzeżeniem ust. 2, wynosi:
- ciągnika rolniczego (również z przyczepą) – 30 km/h;
- pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego – 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza obszarem zabudowanym;
- motocykla (również z przyczepą), czterokołowca i motoroweru, którymi przewozi się dziecko w wieku do 7 lat – 40 km/h;
- hulajnogi elektrycznej i urządzenia transportu osobistego – 20 km/h.”
Aktualne przepisy dotyczące mandatów TUTAJ
CANARD czym się zajmuje. Czym jest CANARD
Ponadto, w ramach systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, CANARD sprawuje kontrolę nad przestrzeganiem innych przepisów ruchu drogowego, prowadząc także monitoring przejazdu na czerwonym świetle. Celem działania monitoringu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniach dróg krajowych, na których kierowcy nie stosują się do przepisów dotyczących sygnalizacji świetlnej.
Wykonane przez fotoradar zdjęcia oraz filmy ze skrzyżowań, na których zamontowane zostały kamery służące do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle, dzięki Centralnemu Systemowi Przetwarzania (CSP) oraz bezprzewodowej komunikacji, automatycznie trafiają do pracowników CANARD. Zautomatyzowany system teleinformatyczny skraca ścieżkę obiegu danych związanych z rejestracją wykroczeń. Informacje o naruszeniach, wysyłane przez urządzenia, są weryfikowane przez System pod kątem możliwości ich dalszego procedowania i możliwości wykorzystania jako materiału dowodowego w sprawie o naruszenie przepisów ruchu drogowego. Przy pomocy CSP do CANARD trafiają informacje z urządzeń rejestrujących zawierające m.in. czas i miejsce popełnienia wykroczenia, zdjęcie pojazdu wraz z jego numerem rejestracyjnym, prędkość zarejestrowaną przez urządzenie oraz informacje o prędkości dopuszczalnej na tym odcinku drogi, a także zdjęcia ze skrzyżowań objętych monitoringiem przejazdu na czerwonym świetle.
Po weryfikacji materiału dowodowego, pracownicy CANARD prowadzą dalsze czynności wyjaśniające w sprawie naruszenia przepisów ruchu drogowego. Wtedy do właściciela pojazdu, ustalonego dzięki automatycznej wymianie informacji z Centralną Ewidencją Pojazdów, kierowane jest wezwanie do wskazania kierującego pojazdem.