Nowe odcinkowe pomiary prędkości 2025

Reklamy

W 2025 roku system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym w Polsce osiągnął rekordową skalę. Według danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), na polskich drogach działa obecnie:

  • 476 fotoradarów stacjonarnych
  • 71 systemów odcinkowego pomiaru prędkości (OPP)
  • 64 rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
  • 33 mobilne fotoradary montowane w pojazdach inspekcji

Tylko w pierwszym półroczu 2025 roku te urządzenia zarejestrowały ponad 324 tysiące wykroczeń, co przełożyło się na setki milionów złotych wpływów z mandatów. Szacuje się, że roczne przychody z mandatów wystawianych przez fotoradary i OPP mogą przekroczyć 600 milionów złotych, co czyni ten system nie tylko narzędziem poprawy bezpieczeństwa, ale również istotnym źródłem dochodu dla budżetu państwa.

🛣️ Rewolucja na polskich drogach

Nowe odcinkowe pomiary prędkości 2025. W 2025 roku Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) uruchomiło największą w historii rozbudowę systemu odcinkowego pomiaru prędkości. Kierowcy muszą liczyć się z nowymi kontrolami na 43 odcinkach dróg, obejmujących ponad 400 km tras w całej Polsce. System OPP nie tylko rejestruje przekroczenia prędkości, ale również skutecznie zmniejsza liczbę wypadków i poprawia płynność ruchu.

📊 Jak działa OPP?

Odcinkowy Pomiar Prędkości polega na rejestracji czasu wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka. Na tej podstawie obliczana jest średnia prędkość pojazdu. Jeśli przekracza ona dopuszczalny limit – kierowca otrzymuje mandat. System działa niezależnie od warunków pogodowych i pory dnia, a jego skuteczność potwierdzają statystyki z poprzednich lat.

Wyszukiwarka lokalizacji Odcinkowych pomiarów prędkości (OPP)

Szukaj miejsca odcinkowego pomiaru prędkości według nr drogi lub najbliższej miejscowości


Wyszukaj Odcinkowy Pomiar Prędkości według województw

Województwo Lokalizacja i droga Długość Miejscowości na trasie Uwagi

Wyszukiwarka działa poglądowo. Nie wskazuje jednoznacznie działających i wyłączony miejsc kontroli.
W celu potwierdzenia wyników skorzystaj z Mapy OPP

Reklamy

📍 Pełna lista nowych lokalizacji OPP w Polsce – 2025

Poniżej znajduje się pełna tabela lokalizacji nowych odcinkowych pomiarów prędkości zainstalowanych w 2025 roku:

📍 Lokalizacje Odcinkowych Pomiarów Prędkości – Polska 2025
Lokalizacja Droga Długość odcinka
Kąty Wrocławskie – PietrzykowiceA46 km
Węzeł Stryków – Łódź PółnocA28 km
Węzeł Rzgów – Węzeł Łódź GórnaS145 km
Węzeł Gliwice – Węzeł SośnicaA47 km
Węzeł Konin – Węzeł KołoA29 km
Węzeł Tarnów – Węzeł DębicaA410 km
Węzeł Bielsko-Biała – Węzeł ŻywiecS16 km
Węzeł Piotrków Trybunalski – Węzeł BełchatówS87 km
Węzeł Lubin – Węzeł LegnicaS38 km
Węzeł Gdańsk Południe – Węzeł TczewS611 km
Węzeł Ostróda – Węzeł Olsztyn ZachódS79 km
Węzeł Radom – Węzeł Skarżysko-KamiennaS710 km
Węzeł Zamość – Węzeł Tomaszów LubelskiS1712 km
Węzeł Rzeszów – Węzeł JarosławA413 km
Węzeł Białystok – Węzeł Bielsk PodlaskiS1910 km
Węzeł Płońsk – Węzeł CiechanówS107 km
Węzeł Kalisz – Węzeł Ostrów WielkopolskiS116 km
Węzeł Koszalin – Węzeł SłupskS610 km
Węzeł Zabrze – Węzeł BytomA15 km
Węzeł Opole – Węzeł Kędzierzyn-KoźleA48 km
Węzeł Lublin – Węzeł PuławyS129 km
Węzeł Gorzów Wielkopolski – Węzeł MiędzyrzeczS310 km
Węzeł Siedlce – Węzeł Mińsk MazowieckiA211 km
Węzeł Suwałki – Węzeł AugustówS617 km

📈 Plany rozbudowy – co dalej?

Według zapowiedzi CANARD, do końca 2025 roku liczba odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce ma przekroczyć 200 lokalizacji, a łączna długość nadzorowanych tras osiągnie ponad 1000 km. Oznacza to, że system OPP stanie się jednym z najgęstszych w Europie. W planach są również modernizacje istniejących urządzeń, integracja z systemami ITS oraz rozszerzenie nadzoru na drogi wojewódzkie.

Nowe fotoradary w 2025r

W 2025 roku na polskich drogach zainstalowano aż 70 nowych fotoradarów, co stanowi największą jednorazową rozbudowę systemu automatycznego nadzoru od lat. Nowoczesne urządzenia typu TraffiStar SR390, sfinansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO), zostały rozmieszczone głównie w miejscach o wysokim ryzyku wypadków – m.in. . w Wielkopolsce, na Dolnym Śląsku, Mazowszu i Pomorzu. Fotoradary te potrafią rejestrować wykroczenia na kilku pasach jednocześnie, a jakość zdjęć pozwala na identyfikację kierowcy nawet w trudnych warunkach. Dzięki tej inwestycji całkowita liczba fotoradarów w Polsce przekroczyła 600 aktywnych urządzeń.

Reklamy

🚔 Grupa SPEED – mobilna kontrola drogowa

W ramach działań wspierających system OPP, GITD rozwija również grupę SPEED – specjalną jednostkę inspektorów transportu drogowego wyposażoną w nieoznakowane radiowozy z wideorejestratorami. Grupa SPEED działa na najbardziej niebezpiecznych odcinkach dróg, reagując na agresywną jazdę, wyprzedzanie na zakazie, jazdę pod prąd czy przekraczanie prędkości poza obszarem OPP.

Dzięki współpracy z policją i CANARD, grupa SPEED stanowi dynamiczne uzupełnienie dla statycznych systemów nadzoru.

Podsumowanie

Rok 2025 to przełom w zakresie automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym w Polsce. Dzięki rozbudowie systemu OPP, kierowcy muszą liczyć się z większą kontrolą na drogach ekspresowych i autostradach. W połączeniu z działaniami grupy SPEED, nowe odcinkowe pomiary prędkości mają realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie liczby wypadków.

Nowe odcinkowe pomiary prędkości w Polsce w 2025 roku to krok w stronę bardziej świadomego i odpowiedzialnego ruchu drogowego.


Reklamy