Nowe fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości w Polsce grudzień 2025

Reklamy

W drugiej połowie 2025 roku tempo rozbudowy systemów kontroli prędkości w Polsce znacząco przyspieszyło. Nowe fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości w Polsce: co zmieniło się w ostatnim pół roku. Program rozbudowy odcinkowych pomiarów prędkości (OPP) obejmuje 43 nowych lokalizacje o łącznej długości blisko 400 km, co ma zwiększyć liczbę działających zestawów do około 114. Równolegle GITD planuje i montuje 70 nowoczesnych fotoradarów TraffiStar SR390, które trafią przede wszystkim w miejsca o podwyższonym ryzyku wypadków.

Nowe punkty pomiarowe w ostatnich 6 miesięcy 2025r

W ostatnim półroczu rozpoczęto instalacje i uruchomienia pierwszych z zaplanowanych OPP na kluczowych trasach (autostrady i drogi ekspresowe). Pierwsze uruchomienia dotyczyły m.in. . odcinków na AOW, A4, S2 i S8, a prace montażowe toczyły się równolegle na kolejnych fragmentach sieci drogowej. W praktyce oznacza to wzrost nadzoru średniej prędkości na trasach, gdzie dotychczas dominowały punktowe.

Nowe fotoradary, OPP i kamery Red Light w Polsce – Lista lokalizacji i ograniczeń (Stan na 2025)

Kierowcy poruszający się po polskich drogach muszą liczyć się ze znaczącym zagęszczeniem systemu kontroli. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) uruchomiło w ostatnich miesiącach dziesiątki nowych urządzeń. Poniżej znajduje się szczegółowy opis miejsc, gdzie należy zdjąć nogę z gazu.

Odcinkowe Pomiary Prędkości (OPP) na autostradach i drogach ekspresowych

To obecnie najskuteczniejsza broń w walce z piratami drogowymi. Kamery rejestrują wjazd i wyjazd z odcinka, wyliczając średnią prędkość. Oto kluczowe nowe lokalizacje:

  • Autostrada A4 (woj. dolnośląskie): Najbardziej medialny odcinek ostatnich miesięcy. Kontrola obejmuje fragment Kostomłoty – Kąty Wrocławskie. Długość odcinka to 8 km. Ze względu na brak pasa awaryjnego obowiązuje tu limit 110 km/h dla aut osobowych.
  • Autostrada A1 (woj. kujawsko-pomorskie): Pomiar ustawiono na trasie Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek. Kierowcy są monitorowani na dystansie 12 km, a dopuszczalna prędkość to 140 km/h.
  • Autostrada A2 (woj. wielkopolskie): Dwa kluczowe fragmenty. Pierwszy to Konin Wschód – MOP Kuny (długość 11,2 km, limit 140 km/h). Drugi znajduje się na obwodnicy Poznania: Poznań Komorniki – Poznań Krzesiny (długość 7 km, limit 120 km/h).
  • Droga Ekspresowa S3 (woj. dolnośląskie): Kontrolą objęto tunel na odcinku Bolków – Kamienna Góra. Długość pomiaru to ok. 2,5 km, a prędkość została drastycznie ograniczona do 80 km/h.
  • Droga Ekspresowa S7 (woj. małopolskie): Słynny tunel na „Zakopiance” (Naprawa – Skomielna Biała). Na dystansie 2,1 km obowiązuje limit 100 km/h.
  • Droga Krajowa 93 (woj. zachodniopomorskie): Tunel w Świnoujściu łączący wyspy Wolin i Uznam. Na odcinku 1,5 km trzeba zwolnić do 50 km/h.

Odcinkowe Pomiary Prędkości na drogach krajowych i wojewódzkich

CANARD instaluje systemy OPP również na niebezpiecznych odcinkach dróg lokalnych, często w terenie zabudowanym lub na krętych trasach wojewódzkich.

  • DK50 (woj. mazowieckie): Obwodnica miejscowości Drwalew i Chynów. Długi, 7,5-kilometrowy odcinek z limitem 90 km/h.
  • DW403 (woj. dolnośląskie): Odcinek Bierzów – Przylesie. Długość 2,6 km, ograniczenie do 90 km/h.
  • DW719 (woj. mazowieckie): Trasa Kanie – Otrębusy. Krótki, ale newralgiczny odcinek 1,4 km w terenie zabudowanym z limitem 50 km/h.
  • DK88 (woj. śląskie): Popularna „stara autostrada” na odcinku Gliwice – Zabrze (Al. J. Nowaka-Jeziorańskiego). Pomiar na długości 7,2 km, ograniczenie do 70 km/h.
  • DW902 (woj. śląskie): Drogowa Trasa Średnicowa w Katowicach. Odcinek o długości 1,3 km z limitem 80 km/h.
  • DW871 (woj. podkarpackie): Trasa Stalowa Wola – Jamnica. Odcinek leśny o długości 6,5 km, limit 90 km/h.

Wyszukiwarka lokalizacji Odcinkowych pomiarów prędkości (OPP)

Szukaj miejsca odcinkowego pomiaru prędkości według nr drogi lub najbliższej miejscowości


Wyszukaj Odcinkowy Pomiar Prędkości według województw

Województwo Lokalizacja i droga Długość Miejscowości na trasie Uwagi

Wyszukiwarka działa poglądowo. Nie wskazuje jednoznacznie działających i wyłączony miejsc kontroli.
W celu potwierdzenia wyników skorzystaj z Mapy OPP

Systemy Red Light (Kontrola przejazdu na czerwonym świetle)

Te kamery nie mierzą prędkości, lecz automatycznie wystawiają mandaty za wjazd za sygnalizator po zmianie światła na czerwone. Nowością są kamery na przejazdach kolejowych.

Najnowsze lokalizacje miejske:

  • Wrocław: Skrzyżowanie al. Jana III Sobieskiego z ul. Bolesława Krzywoustego oraz skrzyżowanie ul. Na Ostatnim Groszu z ul. Bystrzycką (Estakada Gądowianka).
  • Łódź: Skrzyżowanie ul. Obywatelskiej z Al. Jana Pawła II oraz ul. Puszkina z ul. Rokicińską.
  • Kraków: Rondo Dywizjonu 308 (Al. Pokoju / Nowohucka) oraz skomplikowane skrzyżowanie ul. Brożka / Tischnera / Wadowicka / Zakopiańska.
  • Katowice: Skrzyżowanie ul. Stęślickiego / Chorzowska / Grundmanna.
  • Poznań: Rondo Kaponiera.

Lokalizacje na mniejszych drogach (DK/DW):

  • Zabrze: Skrzyżowanie ul. Religi / Bytomska / Stalmacha.
  • Olkusz (DK94): Skrzyżowanie ul. Kazimierza Wielkiego z ul. Pakuską.
  • Tczew (DK91): Skrzyżowanie Al. Solidarności z Jagiellońską.
  • Malbork (DK22): Skrzyżowanie Al. Rodła z ul. 17 Marca.

NOWOŚĆ – Kamery na przejazdach kolejowych: Systemy te monitorują, czy kierowca nie wjeżdża na tory w momencie nadawania czerwonego sygnału przez sygnalizator kolejowy (jeszcze przed opuszczeniem szlabanów).

  • Wrocław: ul. Szczecińska.
  • Warszawa: Rembertów (ul. Cyrulików).
  • Radomsko: Przejazd kolejowo-drogowy w ciągu drogi krajowej.

Przeczytaj również:


Nowoczesne Fotoradary (Mesta Fusion RN i TraffiStar)

Wymieniane są stare „skrzynki”, a w nowych miejscach stają urządzenia Mesta Fusion RN. Potrafią one śledzić do 32 aut jednocześnie i wyłapują jazdę „na zderzaku”.

  • DK92 (Wielkopolskie): Miejscowość Rumianek. Fotoradar ustawiony przy przejściu dla pieszych.
  • DK22 (Zachodniopomorskie): Miejscowość Ostrowiec. Teren zabudowany, limit 50 km/h.
  • Kraków: al. Andersa (przy wjeździe do miasta).
  • Warszawa: al. Jerozolimskie (nowy typ urządzenia).
  • Zgierz i Pabianice (Łódzkie): Nowe lokalizacje planowane na ulicach wylotowych (m.in. ul. Partyzancka w Pabianicach).

Podsumowanie

Rok 2025 przyniósł rewolucję w systemie CANARD. Największy nacisk położono na autostrady (A1, A2, A4), gdzie Odcinkowe Pomiary Prędkości mają uspokoić ruch i wyeliminować tzw. „jazdę na zderzaku”. Kierowcy powinni również uważać na wjazdach do dużych miast oraz na kluczowych skrzyżowaniach, gdzie systemy Red Light działają bezlitośnie, rejestrując każde przekroczenie linii zatrzymania na czerwonym świetle. Pamiętajmy, że nowoczesne fotoradary (Mesta Fusion) widzą znacznie więcej niż tylko prędkość – potrafią rozróżnić pasy ruchu i typ pojazdu.

Reklamy