70 Nowych Fotoradarów w Polsce

Reklamy

Rok 2025 przynosi istotne zmiany na polskich drogach, głównie za sprawą Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Dzięki niemu w Polsce rusza instalacja 70 nowych, zaawansowanych fotoradarów marki TraffiStar SR390. To inwestycja mająca na celu znaczącą poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, skoncentrowana na najbardziej niebezpiecznych odcinkach dróg krajowych. Pierwsze urządzenia już działają, reszta zostanie wdrożona do połowy 2026 roku.

Lokalizacje Nowych Fotoradarów w 2025 i 2026 roku

Województwo Miejscowość / Lokalizacja Numer Drogi Krajowej Rejon / Większe Miasta (Orientacyjnie)
Śląskie Racibórz (URUCHOMIONY 2025) DK45 Wodzisław Śl., Rybnik, Opole
Śląskie Tarnowskie Góry (URUCHOMIONY 2025) DK11 Piekary Śl., Bytom, Lubliniec
Dolnośląskie Krępice DK94 Wrocław, Środa Śląska, Legnica
Dolnośląskie Zgorzelec DK30 Lubań, Bogatynia, Bolesławiec
Dolnośląskie Świdnica DK35 Wałbrzych, Wrocław, Dzierżoniów
Dolnośląskie Łagów DK30 Zgorzelec, Lubań, Jelenia Góra
Dolnośląskie Mazurowice DK94 Legnica, Prochowice, Jawor
Dolnośląskie Gniewomirowice DK94 Legnica, Prochowice, Lubin
Dolnośląskie Mirosławice DK35 Wrocław, Świdnica, Tyniec Mały
Dolnośląskie Strzelce DK35 Świdnica, Grodziszcze, Pszenno
Dolnośląskie Gać DK94 Oława, Brzeg, Strzelin
Dolnośląskie Wojcieszyce DK3 Jelenia Góra, Szklarska Poręba, Kamienna Góra
Kujawsko-Pomorskie Czarnowo DK80 Toruń, Bydgoszcz, Chełmno
Kujawsko-Pomorskie Mokre DK55 Grudziądz, Kwidzyn, Toruń
Kujawsko-Pomorskie Tywola DK15 Toruń, Brodnica, Inowrocław
Lubelskie Annopol DK74 Kraśnik, Sandomierz, Janów Lubelski
Lubelskie Liśnik Duży DK74 Kraśnik, Janów Lubelski, Modliborzyce
Lubuskie Bolemin DK22 Gorzów Wlkp., Kostrzyn n. Odrą, Słubice
Lubuskie Słubice DK31 Gorzów Wlkp., Kostrzyn n. Odrą, Zielona Góra
Lubuskie Nowogród Bobrzański DK27 Zielona Góra, Żagań, Żary
Lubuskie Bronowice DK12 Żary, Żagań, Zielona Góra
Lubuskie Żary DK12 Żagań, Zielona Góra, Iłowa
Lubuskie Strzeszowice DK12 Żary, Żagań, Zielona Góra
Lubuskie Boczów DK92 Świebodzin, Rzepin, Torzym
Łódzkie Strzelce DK60 Kutno, Łęczyca, Płock
Łódzkie Żurawieniec DK60 Pabianice, Łask, Zgierz
Małopolskie Bilsko DK75 Nowy Sącz, Brzesko, Tarnów
Małopolskie Czajowice/Bębło DK94 Kraków, Olkusz, Krzeszowice
Małopolskie Głogoczów/Bęczarka DK7 Kraków, Myślenice, Zakopane
Małopolskie Ładna DK94 Tarnów, Brzesko, Dębica
Mazowieckie Grabina DK60 Płock, Gostynin, Ciechanów
Mazowieckie Słupno DK62 Płock, Włocławek, Sierpc
Mazowieckie Sierpc DK10 Płock, Toruń, Mława
Mazowieckie Goślice DK60 Płock, Ciechanów, Pułtusk
Mazowieckie Błonie DK92 Warszawa, Ożarów Maz., Sochaczew
Mazowieckie Mościbrody DK63/61 Siedlce, Mińsk Maz., Sokołów Podlaski
Mazowieckie Zegrze DK61 Legionowo, Serock, Nowy Dwór Maz.
Mazowieckie Rębowo DK50 Płońsk, Sochaczew, Żyrardów
Opolskie Grobniki DK38 Kędzierzyn-Koźle, Racibórz, Głubczyce
Opolskie Małujowice DK39 Brzeg, Nysa, Grodków
Opolskie Między Rudnikami a Jaworznem DK42 Kędzierzyn-Koźle, Olesno, Kluczbork
Opolskie Sieroniowice DK88 Strzelce Opolskie, Pyskowice, Tarnowskie Góry
Podkarpackie Potok DK28 Jasło, Krosno, Gorlice
Podkarpackie Głogów Małopolski DK9a Rzeszów, Kolbuszowa, Stalowa Wola
Podkarpackie Cmolas DK9 Kolbuszowa, Mielec, Rzeszów
Podkarpackie Woliczka DK94 Rzeszów, Łańcut, Jarosław
Podlaskie Drohiczyn DK62 Siemiatycze, Sokołów Podlaski, Bielsk Podlaski
Pomorskie Chrząstowo DK22 Człuchów, Chojnice, Tczew
Pomorskie Waćmierek DK22 Tczew, Malbork, Starogard Gdański
Pomorskie Zajączkowo Tczewskie DK91 Tczew, Gdańsk, Starogard Gdański
Pomorskie Miradowo DK22 Starogard Gdański, Malbork, Tczew
Świętokrzyskie Osiek DK79 Sandomierz, Staszów, Połaniec
Świętokrzyskie Sandomierz DK77/79 Tarnobrzeg, Ostrowiec Świętokrzyski, Kraśnik
Warmińsko-Mazurskie Narty DK58 Szczytno, Pisz, Ruciane-Nida
Warmińsko-Mazurskie Szczytno DK57 Pisz, Mrągowo, Olsztyn
Warmińsko-Mazurskie Minty DK57 Szczytno, Pisz, Ruciane-Nida
Warmińsko-Mazurskie Bartoszyce DK51 Lidzbark Warmiński, Olsztyn, Kętrzyn
Warmińsko-Mazurskie Dobre Miasto DK51 Olsztyn, Lidzbark Warmiński, Ostróda
Warmińsko-Mazurskie Iława DK16 Ostróda, Grudziądz, Toruń
Warmińsko-Mazurskie Szczytno DK53 Olsztyn, Pisz, Ostrołęka
Wielkopolskie Budzyń DK11 Piła, Poznań, Oborniki Wlkp.
Wielkopolskie Chodzież DK11 Piła, Oborniki Wlkp., Wągrowiec
Wielkopolskie Rumianek DK92 Poznań, Pniewy, Tarnowo Podgórne
Wielkopolskie Cytrynowo DK15 Gniezno, Września, Jarocin
Wielkopolskie Skulsk DK25 Konin, Bydgoszcz, Inowrocław
Wielkopolskie Golina DK15 Gniezno, Września, Konin
Wielkopolskie Paprotnia DK92 Konin, Słupca, Września
Wielkopolskie Kochłowy DK11 Ostrów Wlkp., Kępno, Ostrzeszów
Wielkopolskie Kuklinów DK36 Krotoszyn, Rawicz, Leszno
Wielkopolskie Krotoszyn DK15 Jarocin, Ostrów Wlkp., Gostyń
Wielkopolskie Siedlików DK25 Ostrów Wlkp., Kalisz, Konin
Zachodniopomorskie Gwda Mała DK20 Szczecinek, Czaplinek, Drawsko Pom.
Zachodniopomorskie Kołbaskowo DK13 Szczecin, Gryfino, Stargard
Zachodniopomorskie Ostrowiec DK22 Wałcz, Człopa, Strzelce Krajeńskie

Czy fotoradary poprawiają bezpieczeństwo? Rola CANARD

Zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), **fotoradary w Polsce poprawiają bezpieczeństwo**. Statystyki pokazują, że w miejscach objętych stałą kontrolą prędkości odnotowuje się znaczący spadek liczby wypadków i kolizji drogowych. Fotoradary pełnią funkcję prewencyjną, wymuszając na kierowcach dostosowanie prędkości do obowiązujących limitów, zwłaszcza w punktach newralgicznych, gdzie dochodzi do największej liczby niebezpiecznych zdarzeń.

Nadzór nad systemem automatycznej kontroli prędkości sprawuje **Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD)**, będące jednostką organizacyjną GITD. Do głównych zadań CANARD należy zarządzanie, eksploatacja i rozbudowa całej infrastruktury rejestrującej wykroczenia drogowe w Polsce. Obejmuje to fotoradary stacjonarne, odcinkowe pomiary prędkości (OPP) oraz urządzenia rejestrujące wjazd na czerwonym świetle (RedLight). CANARD odpowiada również za przetwarzanie zarejestrowanych naruszeń i prowadzenie postępowań mandatowych.

Ilość wypadków po zastosowaniu fotoradarów w miejscach niebezpiecznych spada znacząco, choć dokładne wartości różnią się w zależności od typu urządzenia (stacjonarne czy odcinkowy pomiar prędkości) i okresu analizy.

Najbardziej spektakularne i regularnie podawane dane dotyczą Odcinkowych Pomiarów Prędkości (OPP), które wymuszają stałe przestrzeganie limitu na dłuższym dystansie.

Oto kluczowe polskie statystyki, potwierdzające skuteczność urządzeń:


📉 Kluczowe Dane Statystyczne

1. Odcinkowe Pomiary Prędkości (OPP)

Najnowsze dostępne analizy dotyczące skuteczności OPP (przykładowe dane z 2019 r. po ponad 3 latach funkcjonowania):

  • Spadek liczby wypadków: o 57,1%.
  • Spadek liczby ofiar śmiertelnych: aż o 71,1%.
  • Spadek liczby rannych: o 56,3%.

2. Fotoradary Stacjonarne (Pomiary Punktowe)

W przypadku fotoradarów stacjonarnych (mierzących prędkość w jednym punkcie), dane również wskazują na wyraźną poprawę bezpieczeństwa w ich najbliższym otoczeniu. W starszych analizach policyjnych (przykładowe dane z 2007 r. dla wybranych 360 punktów) odnotowano:

  • Spadek liczby wypadków: o 19%.
  • Spadek liczby zabitych: o 36%.

🚦 Wpływ na Bezpieczeństwo i Zachowania Kierowców

Fotoradary i OPP poprawiają bezpieczeństwo, ponieważ:

  1. Pełnią funkcję prewencyjną: Sama obecność oznakowanego urządzenia zmusza kierowców do zdjęcia nogi z gazu, co jest kluczowe, ponieważ nadmierna prędkość jest główną przyczyną wypadków śmiertelnych w Polsce.
  2. Lokalizacja: Urządzenia są montowane w tzw. „punktach czarnych” lub na odcinkach dróg, gdzie wcześniej dochodziło do dużej liczby niebezpiecznych zdarzeń drogowych (wypadków z ofiarami śmiertelnymi, ciężkich kolizji), co gwarantuje maksymalizację pozytywnego efektu.
  3. OPP minimalizują „efekt kangura”: Podczas gdy przy fotoradarach stacjonarnych może występować zjawisko gwałtownego hamowania tuż przed urządzeniem i przyspieszania zaraz za nim (tzw. „efekt kangura”), OPP wymuszają utrzymanie dozwolonej prędkości na całym monitorowanym odcinku, co zapewnia wyższą i stałą redukcję ryzyka.
Reklamy

raje UE z Największą Liczbą Fotoradarów

Lp.KrajLiczba urządzeń (przybliżona)Uwagi
1.Włochy 🇮🇹~7 873Zdecydowany lider w Europie pod względem liczby fotoradarów.
2.Niemcy 🇩🇪~4 532Wysoka liczba stacjonarnych fotoradarów.
3.Francja 🇫🇷~3 180Posiadają rozbudowany, scentralizowany system kontroli.
4.Szwecja 🇸🇪~2 364Duża liczba urządzeń, często umieszczonych na odległych drogach.
5.Belgia 🇧🇪~1 605Charakteryzuje się bardzo dużą gęstością fotoradarów na km².
6.Hiszpania 🇪🇸~1 566Znaczna sieć fotoradarów, zwłaszcza na autostradach.

Reklamy